2.19.2006

Kirje rannalta


dunwich-boat-portrait, originally uploaded by lyrical.

Ne briljeeraavat kahden aikaan iltapäivällä. Että Jeanien aivot painavat puolisentoista kiloa, jos ne laitetaan vaa'alle täällä kuivalla maalla, mutta että pitää muistaa, että ne kelluvat nesteessä. Sinunkin Connie päässäsi ne kelluvat, siksi voit pyörittää ja ravistaa päätäsi aladobin menemättä mäsäksi, sanovat. Arvaahan paljonko ne vedessä painavat.

Jeanie, minun on ihan pakko kertoa sinulle tämä. Minulla on viidenkymmenen gramman vesiaivot. En selviä irtokarkkikaupastakaan niin kevyin ostoksin.

Jotkut aivot ovat syvänmeren kaloja: niiden sisällä on niin kova paine vesimassoja vastaan, että jos ne nostetaan tuosta syvänteestä joista osia kutsutaan haudoiksi, ne saattavat poksahtaa hajalle. Sepä olisi sotku. Joten unohda kallopora tullessasi minua tapaamaan.

Aivot tuntuvat kyllä toimivan paremmin kuin irtokarkkipussi. Menemme tänään äidin kanssa katsomaan asuntoja ja emmeköhän taas ole niistä eri mieltä.

Äiti kuvittelee talon huone kerrallaan, minä huoneet talo kerrallaan. Kuinka sinä, Jeanie? Vähitellen olen kartoittanut koko kaupungin. Tiedän, missä lepakot nukkuvat ja kuka onnistuu talvettamaan neidonhiuspuun ulkosalla.

Olen juoksuttanut kaiken veden alamäkeen tutkiakseni pohjamudankin koska yhden meidän talossa joskus käyvän rakastajan kynttelikön tuli hukkui kanaaliin. Ylämäkeen se olisikin vaikeampaa, pitäisi tehdä samanlaiset sulkuportit kuin laskimoissa. Satamassa veneet ovat epämukavasti. Vedelle tehdyt pohjamuodot toimivat pyörökivillä huonommin. Tulta en ole vielä löytänyt vaikka aika huolellisesti etsinkin. Luulisi sen näkyvän kauas, ilmaisevan itsensä savulla tai jotain. Mutta ehkä meri vei sen mennessään.

Olen pettynyt, kun mudan sijasta täällä kohtaan pelkkää kiveä ja tomua. Kun vesikin on tiessään, sillä kaikella kivirunsaudella ei voi edes heittää leipää. Lokit menivät meren perässä.

Jeanie, terveisiä rannalta josta en ole enää ihan varma voiko sitä rannaksi sanoa nyt kun juoksutin vedet tiehensä.

Toivottaa kevytaivoinen Conniesi, sinun enemmän kuin itsensä